prettygreeting


http://prettygreeting.blogspot.com/

Thursday 3 October 2013

PERKHIDMATAN INTRANET DI MAINS

Perkhidmatan intranet merupakan salah satu perkhidmatan bagi memudahkan pelanggan untuk mendapatkan maklumat serta informasi. MAINS melakukan transformasi apabila menggunakan semua perkhidmatan berasaskan intranet agar memudahkan proses kerja dilakukan. Jika diteliti, terdapat beberapa perkhidmatan intranet yang digunapakai dalam MAINS online seperti:

 1) E-PERAKAUNAN & BELANJAWAN
Melalui perkhidmatan e-perakaunan & belanjawan, sistem ini membantu bahagian kewangan dan perakaunan mengendalikan proses kewangan dari segi kawalan peruntukan, pengurusan operasi harian (contohnya penjanaan pesanan, baucer bayaran, cek, resit serta jurnal) pemantauan lejar akaun serta penjanaan laporan belanjawan, hasil dan penyata kewangan. 

II) E-PINJAMAN
Sistem maklumat pinjaman merupakan satu insiatif pihak MAINS untuk menyusun prosideu-prosidur pinjaman pelajaran. Sistem ini dapat merekodkan maklumat-maklumat peminjam pinjaman pelajaran MAINS. Selain itu, melalui perkhidmatan ini, ia berupaya merekodkan jumlah pinjaman yang diberikan kepada seorang peminjam, menjana notis bayaran balik, merekodkan penerimaan bayaran balik bulanan, mengeluarkan notis tunggakan kepada peminjam yang lewat membuat pembayaran balik pinjaman.

III) E-FARAID
Sistem pengurusan harta faraid berfungsi dalam merekodkan aset-aset lebihan dari pembahagian harta pusaka yang menjadi milik Baitulmal serta ingin ditebus sama oleh waris simati atau pihak-pihak yang berkenaan. Harta-harta tersebut terdapat dalam pelbagai contoh seperti tanah, bangunan, saham dan wang tunai.

IV) E-ZAKAT
Sistem ini mempunyai fungsi dalam merekodkan maklumat pemohon-pemohon bantuan zakat sama ada zakat individu mahaupun zakat organisasi. Sistem agihan ini berupaya menjana senarai pemohon bantuan untuk dibawa kebahagian yang meluluskan bantuan seterusnya merekodkan status permohonan yang akan menghasilkan senarai permohonan bantuan yang berjaya.

V) E-ASET
Sistem ini bertujuan untuk merekodkan semua aset-aset MAINS seperti bangunan, tanah, kenderaan, peralatan pejabat, serta kos-kos berkaitan dengannya seperti penyelenggaraan, cukai serta merekodkan pelupusan aset, menjana susutnilai tahunan untuk setiap aset, mengira nilai buku serta menghasilkan laporan-laporan aset seperti laporan aset mengikut kategori, hapuskira, susutnilai dan daftar aset.

No comments:

Post a Comment